24 november 2006


Måntårta.
I kväll bakade jag tårtor till morgondagen.Så här blev dem och så här gjorde jag.
4 stora äggvitor
1,25 dl socker
125 g sötmandel.
Mal sötmandeln.Vispa äggvitorna till hårt skum,blanda försiktigt i mandel och socker.Bred ut smeten till två runda bottnar ca 22-25 cm i diameter.Grädda i 175 grader 15 min.
Kräm:4 äggulor,1 dl grädde,1 dl socker 125 g smör.
Vispa ihop gulor,grädde och socker i en tjockbottnad kastrull.Låt det sjuda på svag värme till en tjock kräm.Ta kastrullen från spisen och rör ner smöret klickvis.Låt krämen kallna.Bred hälften mellan bottnarna och hälften över tårtan.Garnera med mandlar som skållats,skivats och rostats.Den blir bäst om den görs en dag i förväg.Jag räknar med att vi blir 16 pers i morgon så för säkerhets skull gjorde jag tre stycken.Det är ju en del tonåringar och unga män med.

2 kommentarer:

Stickorren sa...

Låter mycket gott!! Ha det bra i morgon.

Ullin sa...

Mums! Ha det så trevligt och fira ordentligt. Minnena från sådana är dagar kan man leva länge på.