15 maj 2013

Bakdag.

 Idag var det dags att baka bullar och då tänkte jag passa på att baka en kaka jag inte gjort på länge. När jag hade hemkunskap i åk 7 ( och det är länge sen) fick vi ett recepthäfte (sponsrade läromedel redan då?) ett häfte jag har haft stor användning av genom åren. Där finns ett recept på en chockladkaka med hackade hasselnötter i som jag vet att jag tyckt mycket om.
 Det finns annat i den också bl.a. grundrecept på sockerkaka som jag alltid använder mig av, fast det kan jag utantill vid det här laget.
 Kakan är klar, inte så mörk för det är bara 2 msk kakao i den.
 Bullar blev det också.
Så har jag påbörjat en krokad disktrasa i M&K:s linen. 45 maskor och kroknål 4,5. Den blir mycket tät, ska nog göra en till med större kroknål sen.

2 kommentarer:

AnnaF sa...

Frestare där ;)
Chokladkaka med hasselnötter låter Hur Gott Som Helst :)

Ilsefin sa...

Haha! Vilken barndoms-flashback jag fick nu. Det där häftet har min mamma också, och vi har bakat massor ur det som barn. Just den där kakan har vi nog inte testat dock.

Mamma har klippt ut några bilder på nån läcker tårta eller så så det trillar alltid ut en halv sönderklippt sida när man plockar ner häftet ur skåpet :)